Jeg har begået en stor fejl. Og jeg er alvorligt bange for, at det kommer til at koste mig en stor bøde. Jeg kom til at skrive på Facebook, at et firma er svindlere. Jeg skrev det, fordi jeg var arrig. Jeg var hylende arrig. Jeg havde nemlig modtaget et par sko fra firmaet med posten. Og skoene var fuldstændigt ubrugelige: Sålerne var ligesom hægtet af selve skoen. Klappen bag ved hælen var ved at smuldre. Jeg ved virkeligt ikke, hvad der er sket med skoene. Oven i det, så havde jeg bestilt skoene i en mørk farve. Det par, jeg modtog, var rødt. Ikke helt i orden syntes jeg. Så jeg gik på Facebook og begyndte at skrive om, at man skal passe på, når man bestiller varer fra firmaet.
Indkaldt til Retten
Der gik nogle få dage. Så modtog jeg en indkaldelse til at stille op i retten. Jeg blev sigtet for injurier imod firmaet. I mellemtiden var der dog sket det, at min post på Facebook havde fået så mange likes og kommentarer fra folk, der har været i samme situation, som den, jeg beskrev. Det fik mig naturligvis til at tænke lidt over, hvad der er sket her. For mig ser det ud, som om at firmaet lever af at levere forkerte og fejlagtige varer, og at de har til hensigt at hive én forbruger ind til en injuriesag. Flere af dem, der likede min post, skrev faktisk om lignende historier.
Advokat til injuriesager
Så nu har jeg fundet mig en god advokat i København, og samtidigt har jeg dannet en lukket gruppe på Facebook, hvor vi kan udveksle erfaringer med vores injuriesager og firmaet. Det har vist sig, at jeg har ret i min mistanke. Firmaet er en scam. Det eksisterer kun på papiret. Hvordan de formår at sende os de fuldstændigt forkerte og defekte produkter, ved jeg ikke. Men der sker jo så meget over internettet.
Advokaten, jeg har fået til at hjælpe mig, er meget positiv. Hun er dygtig. Hun har fundet ud af, at firmaet også opererer i andre lande. Faktisk har hun sendt et brev til justitsministeriet og forbrugerombudsmanden, hvori hun gør opmærksom på, hvor vigtigt det er, at forbrugere bliver gjort opmærksom på, hvor let det er for almindelige forbruger at blive snydt. Konkurrencerådet er også blevet involveret i sagen.
Masser af postyr
Det er lidt utroligt, hvad min post på Facebook har skabt. At jeg så skal møde i retten sammen med min advokat i næste uge, gør ikke noget. Taber jeg, ja så må jeg tage min straf. Men måske vil omstændighederne gøre, at bøden ikke bliver så stor som jeg frygter. Der er jo mange mennesker, der er blevet snydt af firmaet.
Men fremover så vil jeg dog være meget forsigtig med, hvad jeg skriver på Facebook. Man kan vælge at formulere sig klodset i arrigskab, og man kan også vælge at tænke sig om, inden man skriver noget, der er injurier. Jeg tænkte mig ikke om, da jeg lavede opslaget. Men jeg har lært min lektie. Det er ikke sjovt at skulle i retten pga. injurier.
Skriv et svar