Hvorfor bliver du altid kaldt smeden, var jeg nødt til at spørge en af de andre i vores petanque-klub, for det havde længe undret mig, at den i øvrigt hyggelige fyr, som jeg kalder ved hans rette navn, Steen, går under det tilnavn, for så vidt jeg vidste, så var han altså ikke smed.
Men jeg blev klogere, for Steen fortalte, at han oprindeligt er uddannet i vvs-branchen, og som ung arbejdede han som svend i et større vvs-firma her i byen. Men på et tidspunkt fik han mulighed for at købe et mindre vvs-firma, og han slog til i den hensigt at arbejde det op til et noget større firma.
Men det gik lidt trægt i starten, så Steen valgte at etablere en webshop med forhandling af stort set alt, hvad der findes af udstyr til badeværelser og den slags. Han var nok lidt tidligt ude, for det var på det tidspunkt endnu ikke så almindeligt at købe den type varer i en webshop.
Men Steen er en foretagsom mand, så han brugte en del penge på at gøre sin netbutik kendt, og hvis folk først var kommet ind på hans hjemmeside, blev de hurtigt overbevist om, at de bestemt ikke kunne undvære at modtage hans ugentlige nyhedsbreve med oplysninger om gode tilbud i webshoppen.
Og så begyndte det at gå noget hurtigere med afsætningen i netbutikken, og der gik meget af Steens tid med at pakke og afsende de varer, folk havde købt. Så der var behov for, at han kunne spare tid et andet sted, og ved en tilfældighed kom han i kontakt med et it-firma, der havde specialiseret sig i marketing automation.
Han klagede sin nød til firmaet, for han brugte alt for mange timer på at sende nyhedsbreve ud pr. e-mail, og han havde da også en fornemmelse af, at det måtte kunne gøres meget smartere. Den mand fra it-firmaet, som Steen var kommet i kontakt med, fortalte ham om en række forskellige muligheder, der kunne spare ham en hel masse tid i det daglige.
Så firmaet gik i gang med at strikke et nyhedsbrev system sammen, så det var individuelt tilpasset netop Steens behov. Og ved du hvad, sagde han, da jeg lige havde vænnet mig til at bruge det nye system i løbet af få dage, så oplevede jeg, at jeg bare skulle skrive en tekst til nyhedsbrevet og så krydre den med illustrationer af de varer, jeg har på tilbud, og når det er gjort, trykker jeg bare på en send-knap, hvorefter nyhedsbrevet automatisk sendes ud til alle adresserne i min database.
Og jeg har faktisk nogle rigtigt gode indkøbsaftaler, så jeg tit kan præstere nogle meget fine tilbud i min webshop, fortalte han, men der er bare det problem, at antallet af varer ofte kan være begrænset, og så er et ugentligt nyhedsbrev ikke altid godt nok, så nu overvejer at få igangsat en eller anden form for SMS markedsføring til en lidt mindre kreds af kunder, når det skal gå ekstra hurtigt.
Skriv et svar