Jeg fik nyt job for et halvt års tid siden, og det har jeg vist fortalt om tidligere – men for en sikkerheds skyld: Jeg reparerer maskiner i trykkeribranchen og især digitale trykmaskiner, som de ofte kaldes. Det er et herligt job, der leder mig til at møde mange skønne mennesker. Det kan være stressende nogle gange, for når en printer eller trykmaskine går ned, er fanden løs. De har travlt de fleste steder, og de har deadlines. Det betyder, at det hele helst skal være repareret, før det går i stykker. Og døgnet rundt nærmest.
Digitaltryk er i vækst
Det er i høj grad de digitale trykkerier, jeg besøger – og ofte er det også dem, der mest pressede på tid. Deres niche er jo i en enorm vækst, og med det udstyr, der er tilgængeligt i dag, er der ikke noget at sige til, at digital tryk tager over mere og mere. Det færdige resultat er jo i en ekstremt høj kvalitet!
Netop fordi det er hurtigt og fleksibelt, står disse trykkerier meget ofte med virkeligt korte deadlines. Der skal jo ikke fremstilles plader – det rippede job ryger direkte ned på papiret så at sige. Og i oplagsstørrelser, der kan være ned til ganske få, hvilket jo er tæt på en umulighed med offset tryk.
Meget ofte har firmaer og foreninger behov for lynhurtig levering af for eksempel et mindre oplag flyers, og så er det digitaltrykkerierne, der klarer den slags.
Selvfølgelig kan ting gå i stykker, og en digitalt printer eller trykmaskine er faktisk en omgang særdeles avanceret mekanik og teknik. Der er en eller anden naturlov – eller måske er det Murphys lov – der siger, at når et digital trykkeri står med en leverance med en snæver deadline sent om eftermiddagen, går noget i stykker.
Så er det mig, de ringer til – og mig, der rykker ud og løser problemet. Jeg har repareret trykmaskine fredag aftener, lørdage og sågar søndage. Sådan er det bare, og det er også OK.
Skriv et svar