Ræset i Google

Fagre nye verden – sådan er der stadig mange, der ser internettet og dets næsten uendelig forretningsmuligheder. Og det er en fager omend ikke ny verden. Nå ja – måske ny for dem, der ikke lige så lyset, da de fremsynede og progressive købmænd gjorde det. De er nu bagerst i køen, men sådan har det jo altid været med dem, der ikke tager imod nye muligheder rettidigt.

Den vilde kamp om at ligge højt

Selvom det stadig er gået en del webbureauers næse forbi, er det i dag absolut afgørende for en online virksomheds succes, om de kan opnå gode placeringer i Google på det, som deres kunder efterspørger. Og det med at opnå gode placeringer er en opgave, der kræver stadigt mere specialiseret viden, som kun et fåtal i branchen i Danmark besidder. Og at det er en proces, der indeholder en cirkel af gode tekster, god programmering, gode kommunikative evner og en hel del fingersnilde, er der ikke længere nogen tvivl om.

Vi har spurgt en af branchens “grand old men” – nemlig Thomas fra firmaet Concept Interest – om vigtigheden af et emne som hastighed i relation til søgemaskineoptimering:

I dag er det en ganske afgørende parameter for placeringer i søgemaskiner i almindelighed – og Google i særdeleshed. Og i Danmark er der jo nærmest kun Google at tage i betragtning. Jeg ser meget hyppigt, at hjemmesider, der får optimeret deres loadhastighed, får bedre placeringer udelukkende fa den grund. Og det giver jo god mening, for Google vil jo helst vise hjemmesider i deres søgeresultater, der bare virker – på enhver måde. Og lad os ikke glemme brugerne heller – de elsker jo, når en webshop loader hurtigt.

Vi spurgte også om anbefalinger på de bedste i Danmark til at udføre disse opgaver med optimering af hastighed, og her var svaret klokkeklart: Kim Tetzlaff. Og den anbefaling er så hermed givet videre.

Hvordan måles hastigheden på en hjemmeside?

Der er et hav af forskellige tjenester, hvor man ganske gratis kan teste sin hjemmesides hastighed, men der er især to, der skiller sig ud som værende meget præcise og gode:

  1. Dette tool er fremragende og viser en lang række nyttige data. Husk at væge “Amsterdam” i “settings” for at få det mest retvisende billede, hvis du ønsker data om en dansk hjemmeside: http://tools.pingdom.com/fpt/
  2. Så er der Googles eget værktøj, der udmærker sig ved at give en lang række anvisninger på, hvad og hvordan loadhastigheden kan forbedres: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Medmindre du er programmør (og dygtig) er der en øvre grænse for, hvor meget du selv kan opnå i forbedringer, og så er det – som med det meste andet i livet – en god ide at alliere sig med en ekspert som for eksempel Kim Tetzlaff.

Uanset hvad: Sørg for at gøre din hjemmeside / webshop så hurtig, som du overhovedet. Start med det nemme: Optimer og komprimer alle dine billeder og sørg for at din webhost leverer lynhurtig forbindelse og effektive servere. Det er lavthængende frugter – og faktisk er det begge ganske væsentlige faktorer for en hurtig hjemmeside.

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *